top of page

VETH RODERPROPELLER

Veth kan erbjuda roderpropeller upp till 2 350 kW och i en mängd olika utföranden, allt från drivning via axel från en konventionell förbränningsmotor eller via en förbränningsmotor och generatorer ombord.
Det finns även helt elektriska modeller med elmotorn stående eller intrigerade, den intrigerade bygger inte lika mycket på höjden och kan därför monteras i trängre utrymmen, för att optimera utrymmet ombord. Drivningen finns även för hydrauliks kraftöverföring, självklart finns det även hybridlösningar där man använder sig av mer än en och samma kraftkälla.
Flera av modellerna har även olika alternativ på utformningen av propellern, finns som öppen eller med ett munstycke (nozzle). Även två propellrar som snurrar i motsattriktning kan erbjudas (benämns som ”CR” Counter-rotating)
VETH PROPULSIONS Z-DRIVE 360⁰ PROPELLER – MED AXELDRIFT
Fördelarna med Z-Drive roderpropeller jämfört med konventionella propellrar är följande:
• Kan rotera 360⁰ grader med full dragkraft
• 2% högre effektivitet
• )
• Möjligt att byta propellern utan att lyfta båten.
• Enkel installation
• Mer last eller passagerarutrymme
• Lätt att implementera DP-system
• Säkrare och bättre manövrerbarhet

VETH PROPULSIONS L- DRIVE 360⁰ PROPELLER – DIREKTDRIVEN AV ELMOTOR
Det finns tre olika typer av direktdrivna roderpropellrar anpassat för el
• L-Drive: Traditionell elmotor (induktionsmotor)
• Halvintegrerad L-Drive: Permanent magnetmotor (halvkompakt)
• Integrerad L-Drive: Permanent magnetmotor inbäddad i roderpropellerhuset (true-compact

VETH RODERPROPELLERS

VETH RODERPROPELLERS

Veth Propulsion utvecklar och tillverkar flera olika typer av roderpropellers, rätt typ av propeller väljs efter just ert fartygs behov.

Ladda ner råd och anvisningar

Vid frågor kontakta

Lukas Sjöström

Teknisk säljare Marin

070-5825409
lukas.sjostrom@transauto.se

Daniel Strömgren

Försäljningschef Marin

073-5457462
08-54602087
daniel.stromgren@transauto.se

bottom of page