VETH EL & HYBRID

Veth Propulsion designar och tillverkar olika typer av azimutpropeller som kan rotera 360 grader

Vilken azimutpropeller som passar dig bäst beror på typ av fartyg, typ av enhet och tillhörande krav.

Utgångspunkten för valet av lämplig roderpropeller är driftprofilen, baserat på det kan du välja olika enheter:

  • Diesel-direkt
  • Dieselelektrisk / LNG-elektrisk
  • Hydraulisk
  • En kombination av ovanstående

 

Dieseldirekt drivna Veth-propellers har en inbyggd koppling, med sina kontroller integrerade i Veth Control System. En kompakt lösning som gör propellern enklare att installera.

 

Horisontell kontra vertikal

När det gäller elektriska och hydrauliska enheter kan du också välj en vertikal enhet: Veth L-enheten. Där monteras motorn vertikalt och den övre växellådan med eventuell kopplingen elimineras. Den integrerade styrväxeln, är dock samma som på en Z-enhet.

 

En fördel med en L-enhet är att i frånvaro av en övre växellåda, är den resulterande effektiviteten högre än en av en Z-enhet.

 

Hybrid drift

Även för hållbara lösningar är Veth Propulsion rätt leverantör att vända sig till. När det gäller miljön vi är engagerade och att bidraga.

Ett exempel är Veth Hybrid

Veth Hybrid Drive kombinerar beprövad kvalitet och teknik med de senaste hybridinsikterna. Du kan välja mellan två drivenheter, diesel-direkt eller dieselelektrisk, eller en kombination av båda. Detta gör att du kan använda den specifika enheten inom den del av effektkurvan där effektiviteten är mest gynnsam. Kort sagt, ger dig lösningen till ett brett spektrum av din driftprofil!

Så du kan alltid välja det mest effektiva sätt att framföra fartyget.

 

 

Elektrisk drift

En dieselelektrisk driven framdrivning är en vanlig lösning. Vi ser också en trend utvecklas inom användningen av alternativa bränslen, såsom LNG och i framtiden väte (för bränsleceller) för att minska koldioxidutsläppen. Dessa motorer går ofta vid konstant varvtal: i det här fallet är elektrisk drivenhet en idealisk lösning.

De konstanta hastigheterna kan omvandlas till variabla hastigheter med medel för en frekvensomriktare. En ytterligare fördel med el framdrivning är redundans.

För elektrisk framdrift kan du välja mellan en Veth Z-enhet och en Veth L-enhet. En Z-enhet har två växlar, medan en L-enhet har en.

Varje växellåda ger 1% effektivitetsförlust.

Förutom högre effektivitet är en L-enhet också billigare att installera. Det är därför en L-enhet är att föredra, förutsatt att det finns tillräckligt med utrymme för elmotorn.

Hittills har asynkrona kortslutningsankermotorer har använts i stor utsträckning. Veth Propulsion har utvecklat Veth Integrerad L-enhet med permanentmagnetmotor (PM).

PM-motorn designades i samarbete med Visedo och möjliggör en mycket lägre monteringshöjd. Under designen denna innovation, ett medvetet val gjordes för att hysa detta

PM-motor inuti fartyget. Den största fördelen med detta val är att PM-motorn är mycket mindre sårbar än om den vore ligger under vattnet.

Figuren nedan visar en jämförelse av höjden på  VL-550 (550kW) och VL-550i (550kW).

 

Den Veth-integrerade L-enheten finns med effekt som sträcker sig från 265 kW till 2350 kW. Större enheter utvecklas fortfarande och kommer så småningom också att vara tillgängliga. Den integrerade L-enheten kan monteras på olika typer av fartyg, allt från enorm lyx båtar till arbetsbåtar.

Den Veth integrerade L-enheten är konstruerad med hjälp av teknik som vi känner till. Till exempel har Veth Propulsion redan gjort 1500 av de undervattenshus som används för detta nya koncept.

Utrymmeseffektivitet – brusreducering är viktiga principer vi följde under utvecklingen av Veth Integrated L-enhet.

Plats- den patenterade och innovativa Veth Integrated L-drive är konstruerad med beprövade mekaniska komponenter. PM-motorn är integrerad i thrusteren. När du utformar denna thruster,

inga eftergifter gjordes med avseende på hydrodynamik utformningen av den nedsänkta sektionen. Drivenheten är optimalt strömlinjeformad tack vare undervattens lilla diameter växellåda.

40 – 60% mer kompakt

Designen använder varje millimeter utan att kompromissa kvalitet. I genomsnitt är en PM-motor 40% till 60% mer kompakt än en asynkron motor. Denna PM-motor, i kombination med den speciella monteringsmetoden, justering av headset och justeringar av kontrollbox, ger en mycket kompakt thruster.

Denna minimala monteringshöjd gör att thrusteren kan monteras under däckhöjd, så att få sårbara kapital tillgångar är under vattnet. Dessutom betyder det att thrusteren är lätt tillgänglig för periodisk service. Förutom den kompakta designen är det i genomsnitt en PM-motor 30% – 60% lättare än en asynkron motor.

Effektivitetsförbättring till 5,2%

En PM-motor är effektivare än en asynkron motor. Speciellt är delbelastningseffektiviteten högre. I diagrammet nedan jämförs en PM-motor med en effekt på 375 kW med en asynkron motor med samma utgång.

Vid 100% belastning är effektiviteten hos en asynkron motor 95,7% och PM-motorns 97,2%: en förbättring i effektivitet på 1,5%. Vid 25% belastning, effektiviteten för en asynkron motorn är 91,6% och PM-motorn är 96,4%. Detta innebär en effektivitetsförbättring på 5,2%.